Handleiding

Vrij zoeken

Hier zoek je zoals met de zoekrobot van Google. In deze zoekregel kun je één of meerdere zoektermen invullen. Een zoekterm kan een naam, een voornaam of een jaartal zijn. Je kunt ook een deel van een zoekterm invoeren door het gebruik van een asterisk (*) bij het begin en/of het einde van de zoekterm. De resultaten verschijnen in volgorde van het dichtst aanleunen bij de zoekterm(en). Als bijvoorbeeld de zoektermen 'Bens' en 'Hendrik' zijn, krijg je eerst de akten waarin zowel Bens als de voornamen Hendrik of Henricus voorkomen, daarna de akten met enkel de naam Bens en tenslotte die met de voornamen Hendrik of Henricus.

Uitgebreid zoeken

Hier kan je in een keuzevenster aanklikken of je wenst te zoeken in de geboorte-, huwelijks- of overlijdensakten. Bij elke keuze hoort een afzonderlijk zoekformulier met een aantal zoekvelden. Je bent niet verplicht om ze allemaal in te vullen.

Bladeren door de scans

ScanSearch online biedt ook de mogelijkheid om in het aanbod van de gedigitaliseerde bronnen te bladeren. Uiterst links vind je de map Burgerlijke Stand. Door op het driehoekje, links daarvan, te klikken, open je deze map en kan je steeds verder doorklikken en kom je telkens op een lager niveau tot je op het niveau van de beelden komt.

Raadplegen

Indien een zoekvraag resultaat oplevert, dan verschijnt dit overzicht per tien hits op het scherm. In de linkermarge kan je alvast het resultaat verfijnen op soort akte of op periode. Om een akte te raadplegen klik je op de resultaatregel. Daarna wordt de boomstructuur aan de linkerkant geopend en verschijnt de gevraagde akte in de viewer, centraal op het scherm. In de rechtermarge komen gegevens uit deze akte in een aantal velden. In de meeste gevallen komt de volledige akte in de viewer. In sommige gevallen gebeurt dit niet. Dat komt omdat de akte verspreid is over twee pagina's. Je krijgt altijd slechts 1 pagina te zien. Wanneer het vervolg van de akte op het volgend beeld staat, dan moet je via de boomstructuur (linkermarge) het volgende beeld aanklikken.
Links in de viewer bevindt zich een schuifbalk om in of uit te zoomen. Onder de schuifbalk heb je nog twee knoppen, namelijk de knop om zelf een printzone te selecteren (meer daarover bij 'Afdrukken') en de knop om het beeld op 100% te krijgen. Rechts boven de viewer vind je de icoontjes 'Toevoegen aan Mijn dossier' en 'Akte printen' (zie verder).

Afdrukken

Indien je via het zoeken een akte hebt geselecteerd die in de viewer verschijnt, kan je de gewenste akte afdrukken of opslaan in je dossier (zie onder). Om af te drukken klik je met je linker muisknop eerst op het icoontje ”kies printzone” onder de zoom-schuifbalk. Nu verschijnt er een rode kader in stippellijn. Je plaatst de linkerbovenhoek van de kader gelijk met linkerbovenhoek van de zone die je wenst af te drukken. Nu kan je vanaf de hoek rechtsonder met de muis slepen tot de gewenste grootte. Daarna klik je op het print-icoontje  (rechtsboven) om de afdrukopdracht te geven. Let er wel op dat je indien nodig ook de 2de pagina afdrukt. Huwelijksaktes bijvoorbeeld staan vaak op 2 pagina’s.

Downloaden

U kan de akten downloaden door met je curser op de akte te klikken met de rechtermuisknop en "afbeelding opslaan als" te selecteren. U kan nu de afbeelding op jouw computer opslaan.

Aanvragen hoogwaardige scan

door rechtsboven de akte op dit icoontje  te klikken, vraagt u een hoogwaardige scan aan van 300 dpi. Let wel, hiervoor wordt 5 euro per beeld aangerekend. Meer informatie over ons retributiereglement vindt u hier: https://www.geel.be/archiefstukken-raadplegen-en-opvragen.

Mijn dossier

Je kan ook eigen dossiers aanmaken, bijvoorbeeld per soort akten of per familie. In dergelijke dossiers kan je geselecteerde akten/beelden onderbrengen. Het is niet nodig om vooraf een dossier aan te maken. Dit kan je doen op het moment dat je een akte in de viewer hebt die je in een dossier wilt stoppen. Hoe ga je tewerk? Rechts boven de viewer naast het printicoontje, staat het icoontje  “Bestand toevoegen aan Mijn Dossier”. Door erop te klikken start je de procedure om een dossier aan te maken en de akte aan een bestaand of nieuw dossier toe te voegen. Hierbij heb je de mogelijkheid om elke geselecteerde akte een eigen naam of code te geven. Hou er rekening mee dat indien een akte over twee pagina's/beelden is verspreid, dat je beide beelden moet opslaan om de volledige akte in je dossier te hebben.